Siden Trump ikke er en tradisjonell politiker og ikke har en typisk polert politikerform i kommunikasjonen, kan det være noe vanskelig å umiddelbart se hvem han snakker til og hva han vil oppnå. Men over tid har det blitt svært tydelig for meg at han er veldig bevisst på akkurat dette. Han viser klart og tydelig for målgruppen at han har forstått hva de er hva de er opptatt av, hva som utfordringene deres og hvordan han kan hjelpe dem å løse dette! Og han gjør det - dessverre - på en effektiv måte....

Jo mer målrettet budskapet er, jo bedre treffes målgruppen!

En klar og tydelig målgruppe!

Trump er svært bevisst på hvem han snakker til og har dermed stort sett alltid en klar målgruppe for budskapet sitt. Han er samtidig ekstremt flink til å forstå målgruppene sine og er dyktig til å definere den ene eller de få viktige sakene denne målgruppen er opptatt av og hva de ønsker at han skal hjelpe dem med i saken. Så forteller han dem akkurat det de vil høre!

Neste målgruppe er opptatt av helt andre ting og har helt andre ønsker fra Trump. Da er han like god på å gi denne målgruppen også akkurat det de ønsker. Han treffer derfor mange mindre målgrupper på en svært god måte.

Det er ikke alltid det er like tydelig for andre hvem denne målgruppen er, men de som er i den skjønner at han snakker til dem! Trump bruker mye signaler og skjulte budskap til målgruppene sine, som gjør at bare de forstår det. F.eks. når han snakker om at “there are fine people on both sides” og “when the looting starts, the shooting starts” i forbindelse med raseopptøyer. Han sender da et delvis skjult signal til høyreradikale om at han støtter deres syn, selv om han ikke vil si det helt klart og tydelig.

Ulike og ikke-konsistente budskap og valgløfter til ulike målgrupper ville normalt vært en utfordring for andre politikere, men det utgjør tydeligvis ikke noen utfordring for Trump og hans noe lette forhold til sannheten.

Klare målsetninger

En annen ting Trump er veldig bevisst på, er hva han ønsker å oppnå med budskapet sitt og som er mulig å oppnå med denne målgruppen .

I et sterkt polarisert landskap i amerikansk politikk, er mange amerikanere svært låst i sine posisjoner. Det er vanskelig å få dem til å endre mening fra republikansk side til demokratisk side (eller motsatt) eller å få noen til å skifte standpunkt i en sak som er viktig for dem personlig.

Dette er like gjeldende i vår hverdag, enten det gjelder politisk ståsted, trosretning, merkevarepreferanser, favorittlag i fotball el. Det er mye vanskeligere å få en som har tatt standpunkt i en sak til å endre mening enn å få en uten preferanser til å ta en side.

Hovedmålgruppen for Trump er derfor stort sett alltid de som allerede er enige med ham og målsetningen er stort sett alltid å forsterke denne enigheten!

Han kunne, som mange andre politikere forsøker, brukt mye mer tid for å overtale “motstandere” til på endre mening. Han velger i stor grad dette bort og bearbeider heller hovedmålgruppen - eller kjernevelgerne sine - for at deres overbevisning skal bli enda sterkere.

Han har derfor en svært lite forsonende holdning til de som i utgangspunktet er mot ham. Han bryr seg ikke om å forsøke å få disse til å skifte mening. Det løpet er kjørt og det vet han! Han er heller konfronterende eller direkte angripende mot motstanderne. Dette skaffer ingen nye tilhengere, men det går rett hjem hos de som allerede er det!

I årets valgkamp kan dette være noe av utfordringen til Trump. Biden leder på meningsmålingene og Trump er avhengig av å flytte noen velgere over på sin side. Han har imidlertid fortsatt å gjøre det som stort sett alltid har fungert for ham – å fokusere på å forsterke budskapet sitt hos dem som allerede stoler på ham. Trump sliter dermed mer med å få nok velgere på sin side - i alle fall om vi skal tro meningsmålingene.

Hva kan vi lære av dette?

Mange av oss som er opptatt av og kanskje lever av å kommunisere et budskap til andre, går kanskje lett i fellen at budskapet er viktigst og bare det er presentert på en god nok måte, går det hjem hos “alle”! Dette er langt fra sannheten!

Ulike målgrupper har ulike kunnskaper, erfaringer, livssyn osv. som gjør at utgangspunktet er svært ulikt. Dette gjør at ulike grupper er opptatt av ulike ting, har ulike utfordringer i hverdagen, ulike problemer som skal løses osv.

Hvis du forsøker å ha et budskap eller en løsning som gjelder for alle, vil du mest sannsynlig ikke treffe noen. Hvis du retter budskapet ditt konkret mot denne målgruppens erfaringer, utfordringer og problemer og viser klart og tydelig hvordan du kan hjelpe dem å løse akkurat dette problemet, treffer du bedre!

Samtidig må du ha en klar oppfatning av hva som faktisk vil være mulig å oppnå. Noen ganger må den første presentasjonen brukes til å skape felles forståelse, den neste å skape mer interesse eller attraktivitet til det budskapet, tjenesten eller produktet du selger og kanskje etter hvert vil det bli en mulighet til å selge!

Mitt tips er derfor å definere målgruppen klart og tydelig og rette budskapet mot akkurat denne målgruppen, samtidig som du har et realistisk syn på hva som er mulig å oppnå i denne omgang!

Følg med i neste artikkel i serien om Trumps kommunikasjonsform og hva vi kan lære av den. Artiklene finner du på presentasjonscoaching.no sine sider på Facebook eller Linkedin eller på content.presentasjonscoaching.no.