I salg og påvirkning – og politikk - er det svært vanlig å benytte en problem-løsning metode. Trump er svært dyktig på å bruke den! Dette har vært meget tydelig, spesielt i valgkampene! Han kjører knallhardt på at det meste er galt i USA. Han bruker sterke, negative ord for å definere og forsterke problemene, før han fordeler ansvaret for dem til alle andre enn ham selv!
Innen salg og påvirkning går problem-løsning-metoden vanligvis ut på å:
Definer en klar utfordring
Forsterk utfordringen til et tydelig problem
Legg frem din løsning på problemet
Selg inn resultatet av din løsning på en overbevisende måte
Dette fungerer bra for å selge et budskap eller et produkt eller tjeneste. I politikken legges det som regel inn et ekstra punkt eller trinn i metoden. I tillegg til å forsterke utfordringen til et tydelig problem, er det som regel også viktig å fortelle hvem som er ansvarlig for problemet. Dette er naturlig nok noen andre, som regel din tydeligste politiske motstander. I politikken blir derfor problem-løsning-metoden ofte slik:
Definer en klar utfordring
Forsterk utfordringen til et tydelig problem
Definer den/de som har ansvaret for problemet
Legg frem din løsning på problemet
Selg inn resultatet av din løsning på en overbevisende måte
Så kommer vi til den personlige twisten Trump bruker. Der nesten alle andre politikere forteller hvordan de ønsker å løse de problemene de har fokusert på, hopper han lett over løsningen. Det virker som om det ikke er viktig å fortelle hvordan han tenker å løse problemet, det er langt viktigere for Trump å gå direkte til den rosenrøde beskrivelsen om hvor fantastisk det skal bli og hvor fantastisk alle skal få det i tiden fremover med hans løsning og med han som president.
Vi må kunne konstatere at selgeren Trump er svært dyktig til å beskrive et positivt fremtidsbilde - skal vi si et urealistisk drømmebilde? Kanskje ikke alle kjøper budskapet, men den målrettede kommunikasjon til de ulike målgruppene gjør at disse rosemalte fremtidsvisjonene treffer svært godt!
Det er bare å sette seg inn i situasjonen til en arbeidsledig amerikaner med dårlig økonomi etter å ha mistet jobben fordi produksjonen er flyttet til Kina. I 2016 kommer denne tilsynelatende vellykkede og velkjente forretningsmannen og lover gull og grønne skoger. Han bruker flotte beskrivelser og store positive ord, der mye handler om å vinne – at USA skal vinne, den enkelte amerikaner skal vinne og at Trump skal vinne og lede dem til «så mange seire at de kom til å gå lei av å vinne»! Ikke rart at han blir sett på som “den utvalgte” av mange amerikanere!
Samtidig er han god til å skape stor entusiasme hos tilhengerne sine, noe som gjør at engasjementet er langt høyere på den republikanske siden enn på den demokratiske siden.
Oppsummert kan vi si at Trumps politiske kommunikasjonsstrategi er:
å avdekke og definere en negativ nåsituasjon for den enkelte velgergruppe
å beskrive den negative nåsituasjonen slik at velgergruppene kjenner seg igjen
å vise stor forståelse for velgernes frustrasjoner med situasjonen
å definerer og fordele ansvar for situasjonen til tydelige syndebukker
å beskrive resultatet han lover å skape på en svært positiv måte med en klar synliggjøring av hva dette skal gjøre for velgergruppene
Hva kan vi lære?
Det er ingen tvil om at mange politikere gjør akkurat det samme som Trump, men få klarer å gjøre det like kynisk og effektivt som ham! Han er dessverre mer effektiv enn konkurrentene, spesielt til å definere problemene, fordele skyld og ikke minst til å beskrive et fantastisk resultat. Og er det ikke egentlig det vi alle vil høre - hvor fantastisk alt vil bli bare man kjøper det rette produktet, den rette tjenesten eller velger den rette presidenten? Det er bare å håpe at flest mulig amerikanere har klart å avsløre metodene hans før valget.
Mitt tips til deg er å bruke problem-løsning-metoden når du skal selge budskapet, produktet eller tjenesten din, bare på en bedre og mer positiv måte enn Trump bruker det!
I de neste artiklene skal vi se nærmere på hvordan Trump argumenterer for synspunktene sine på en kynisk og dessverre også meget effektiv måte!